نکته ها

بازدیدکننده گرامی از شما تقاضا می شود در نظرسنجی سایت شرکت کرده تا در ارائه خدمات بهتر به شما اقدامات لازم صورت گیرد. برای شرکت در نظرسنجی می توانید به صفحه اول سایت مراجعه نمایید.

ترافيک سايت

 1 مهمان حاضر

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز50
mod_vvisit_counterدیروز72
mod_vvisit_counterاین هفته413
mod_vvisit_counterاین ماه1347
mod_vvisit_counterکل بازدیدها517030
صفحه اصلي آموزش دومینو
آموزش دومینو تاپلینگ برای همه PDF چاپ نامه الکترونیک
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۱

 

در اینجا برای آشنایی هرچه بیشتر دوستداران دومینو  اصطلاحات و آموزش های ضروری ارائه می گردد:

 

کلیه حقوق این اثر متعلق به انجمن دومینو ایران می باشد  و هر گونه کپی برداری فقط با دکر منبع بلامانع است .

دومینو تاپلینگ

Domino Toppling نوعی از سرگرمی دومینو است که در آن فرد مهره های دومینو را پشت سرهم چیده و طرح ها و شکل های متنوعی را ایجاد می کند . آنگاه با وارد کردن ضربه به اولین مهره ، سقوط مهره ها آغاز و تا آخرین مهره ادامه می یابد و حاصل خلاقیت فرد با سقوط مهره ها مشخص شده و لذت زیادی برای فرد و بازدیدکنندگان ایجاد می نماید . مهره های دومینو را می توان به حروف الفبا تشبیه کرد و همان طور که ما می توانیم با حروف الفبا بی شمار کلمه بسازیم با مهره های دومینو هم می توان بی شمار طرح پیاده کرد که این خصوصیت باعث رشد خلاقیت افراد و عدم خستگی آنها از این سرگرمی می شود .


1- اندازه و وزن یک مهره دومینو :

http://www.domino.ir/images/amoozesh/domino%20tile1.gif

2- فاصله چیدمان مهره ها :

فاصله ی بین دو مهره باید به اندازه ای باشد که هنگام سقوط مهره قبلی با مهره ی بعدی برخورد کرده و منجر به سقوط آن شود . معمولا فاصله مناسب بین دومهره کوتاهتر از نصف طول

یک مهره یعنی کمتر از 2.5 سانتیمتر است.

نکته : هرچه فاصله ها بازتر گرفته شود زمان اتمام دومینو بیشتر خواهد شد .


3- طرز صحیح چیدمان الگوهای مدور :

برای چیدن الگوهای مدور مهره ها باید روی خط مدور با زاویه بسیار کمی نسبت به هم گردش داشته باشند( سعی کنید روی یک دایره حرکت کنید ) و اگر زوایه آنها را نسبت به هم به

مقدار زیاد تغییر دهیم احتمال خطا در سقوط مهره ها زیاد شده ، ضمن آنکه زیبایی منحنی نیز کاهش می یابد .


4- جهت پرهیز از ریختن تمام مهره هایی که چیده ایم فواصلی را در خطوط مهره های دومینو خالی می گذاریم تا با ریختن یک قسمت ، تمام مهره ها سقوط نکنند .

نکته : به یاد داشته باشید که در پایان کار و قبل از اجرای دومینو حتماً این فواصل را پر کنید



5- چگونگی تبدیل صحیح یک مسیر به دو شاخه یا دومسیر به یک شاخه اصلی


 

6- سازه های عمودی

الف ) برج دومینو


ب) دیوار دومینو

7- چگونه برای چیدن مهره ها به شکل مارپیچ یک الگو رسم کنیم :

برای این کار از یک تکه نخ و یک استوانه و یک مداد به شکل زیر استفاده کنید تا یک مارپیچ زیبا رسم کنید .

 


 

8- نحوه محاسبه امتیازات مسابقه بر اساس جدول ذیل می باشد .


انجمن دومینوی ایران

جدول امتیازدهی مسابقات دومینو تاپلینگ

نام دانشگاه ................................................................... نام تیم ....................................................................

نام اعضای تیم:1......................................2.......................................3.....................................4...........................

نام سرگروه...................................................تلفن ................................

 

موضوع

4

3

2

1

0

ضریب

امتیاز

آیتم های عمومی

زیبایی هنری

نظم چیدمان مهره ها

2

زیبایی نوشته ها و تصاویر

2

ریختن کامل مهره ها

5

اجرای دقیق طرح ارائه شده

1

خلاقیت در طراحی

افکت

1

2

2

2

3

2

4

2

تم

2

هیجان وسرگرمی

بمب های چوبی

4

سرعت عمل

5

مشارکت و نظم تیم ورقابت جوانمردانه

1

آیتم های تخصصی

اجباری

حرکت پرتابه­ای

4

حرکت سقوط آزاد

4

سطح شیبدار

4

سقوط سنگین ترین مهره

4

عبور از درون سیال

4

اختیاری

اهرم نوع سوم

3

جک هیدرولیکی دوطرفه

3

نوسانگر

3

مکانیزم های

آزاد

1

2

2

2

3

2

4

2

 

نام داور و امضا : جمع امتیازات ...........................

www.domino.ir

-آیتم های تخصصی

1- آیتم های اجباری

-حرکت پرتابی

ü حداکثر بودن برد پرتابه(جابجایی افقی)

ü حداکثر بودن دقت فرود پرتابه

- حرکت سقوط آزاد

ü حداکثر بودن ارتفاع سقوط(جابجایی عمودی)

ü حداکثر بودن دقت سقوط

- حرکت روی شیب

ü بیست سانتی متر ارتفاع و زاویه شیب 15 درجه

ü دقت سرخوردن مهره روی سطح شیبدار(عرض سطح شیبدار)

ü حداکثر بودن زمان حرکت روی سطح شیبدار

ü حرکت مهره بدون دخالت هیچ عامل خارجی

- افزایش جرم مهره ها

ü افزایش جرم با افزایش حجم یا افزایش چگالی

ü تهیة مهره های این قسمت با تیم های شرکت کننده

ü حداکثر بودن نسبت جرم بزرگترین مهره به فاصلة آن تا آخرین مهرة معمولی

ü حرکت مهره ها بدون دخالت هیچ عامل خارجی

ü تمامی مهره ها باید در یک سطح قرار گرفته باشند

- عبور حداقل 20 مهره از داخل سیال

ü انتخاب سیال و مهره ها اختیاری

ü حداکثر بودن زمان عبور از درون سیال

ü محاسبه فاصلة بهینة مهره ها

ü حرکت مهره ها بدون دخالت هیچ عامل خارجی

2-آیتم های اختیاری

- اهرم نوع سوم

ü حداکثر بودن طول اهرم

ü حداکثر بودن جرم بار

ü دقت و سرعت حرکت اهرم

- انتقال ضربه توسط سیال(جک هیدرولیک دوطرفه)

ü انتخاب سیال اختیاری(حداکثر بودن گرانروی)

ü مشخص بودن گرانروی مطلق(µ ) و چگالی

ü سیال با تایید از آزمایشگاه معتبر

ü حداقل بودن وزن آخرین مهره قبل از

ü برخورد به جک

- نوسانگر

ü سه ردیف خروجی با زاویة 30 درجه

ü پاندول در رفت اول، ردیف اول و در رفت دوم، ردیف دوم و در رفت سوم، ردیف سوم را حرکت دهد.

ü مکانیزم چرخش پاندول(دقت، سادگی، انعطاف پذیری)

9- طراحی نوشته و آرم : برای در آوردن نوشته و تصویر با مهره های دومینو ابتدا نقشه آن را طراحی نموده و سپس اقدام به چیدن آن نمایید . نقشه های دومینو چیزی شبیه نقشه قالی هستند و می توانید آنها را به کمک نرم افزارها طراحی نمایید .


 

 

10 – تعریف مکانیزم : هر عاملی غیر از وزن مهره های دومینو که فاصله بین دو مهره دومینو را طی کند و باعث انتقال ضربه بین دو مهره دومینو گردد مکانیزم نامیده می شود .


11- نقشه جامع :  نقشه ای کلی از طرح خود را رسم نموده و سیر حرکت دومینو و فیلدهایی که دومینو در مسیر از آنها عبور می کند را از نقطه شروع تا پایان مشخص نمایید .


12- تم : دومینو می تواند سیرخاصی را در کل چیدمان دنبال کند و مطلب خاصی را به بیننده القا نماید . مثلا یک دومینو با تم صلح می تواند  شامل نوشته Peace جای پای کبوتر و

شاخه زیتون باشد .

یا مثل نمونه زیر با تم نوروز شامل سبزه درخت و شکوقه باشد.


13- افکت : تلفیق دومینو با جلوه های ویژه صوتی ، تصویری ، نورافشانی و ... را افکت می نامند

در تصاویر صفحه بعد نمونه هایی از مکانیزم و افکت را مشاهده می نمایید .


14- هیجان و سرگرمی :

تلفیق دومینو با فعالیتهای مهیج جذابیت این سرگرمی رادر مسابقات بیشتر می کند .

ü بمب های چوبی : از جمله سرگرمی های قابل تلفیق با دومینو استفاده از چوب هایی شبیه چوب بستنی و ایجاد سازه های جالب توجهی می باشد که در مسیر حرکت دومینو

فعال می شوند و هیجان زائدالوصفی به آن می بخشند . امتیاز این قسمت با توجه به آیتم هایی نظیر خلاقیت ، بزرگی سازه و نوع روش انتقال نیرو بین چوب ها کسب می شود .



ü سرعت عمل : در این فعالیت قسمتی از مسیر که از ابتدای اجرا خالی گذاشته شده است ( مثلا یک فاصله 2 متری ) با ایجاد یک تاخیر زمانی در مسیر حرکت به صورت زنده و در حین اجرای دومینو توسط یک  یا دو نفر از اعضای تیم چیده می شود . این تاخیر زمانی حداکثر می تواند 2 دقیقه باشد و هر چه این فرد بتواند در زمان کوتاهتری مسیر بیشتری را بچیند و دومینو پس از عبور از این مسیر به راه خود ادامه دهد امتیاز بیشتری کسب خواهد کرد . نکته قابل توجه این است که جایگاه این فعالیت حتما باید قبل ازپایان مسیر دومینو باشد و حداقل یک آیتم عمومی یا تخصصی مندرج

در فرم داوری بعد از آن قرار داشته باشد .

 

* مزایای آموزشی و پرورشی دومینو*

ریاضیات

توسعۀ قدرت تشخیص شکل ، اندازه و رنگ

توسعۀ مهارت های پایۀ هندسه

توسعۀ درک تقارن ، تجانس و زاویه ها

مطالعات اجتماعی

افزایش آگاهی و درک فر

هنگ های مختلف از طریق تماشای فیلم دومینوی کشورهای مختلف

مصوّر کردن وقایع و اماکن تاریخی با مهره های دومینو

ایجاد افتخارات ملی در زمینه دومینو با ایجاد رکوردهای منطقه ای و جهانی در کشور

هنر

توسعۀ تشخیص نشانه های تصویری و نمادها

تفسیر نمودارها و نقشه های دوم

ینو

مصوّر کردن ایده های خلّاق با استفاده از مهره های دومینو

پرورش خلّاقیت و تحریک تخیّل

ترکیب بندی رنگ مهره ها در طراحی نقشه های دومینو

علم

چیدن تصویریک پاندا با مهره های دومینو و تحقیق در بارۀ گونه های در معرض خطر

توجه به منابع بازیافت برای ساخت مهره های د

ومینو و افزایش حساسیت و هوشیاریِ زیست محیطی

آزمایش مکانیسم های مختلف انتفال ضربه بین مهره های دومینو از نظر سرعت ، حرکت و قدرت

مهارت های اجتماعی

تقویت مهارت های شنیداری و دنبال کردن دستورالعمل ها

تقویت هماهنگی چشم و دست